donderdag 17 september 2020

Onze werking in de klas met het 3-sporen beleid

Graag neem ik jullie weer mee in onze klas en vertel ik jullie over de werking.

Ik heb veel verschillende en unieke leerlingen in de klas.
De ene blinkt uit in rekenen, de andere in taal,..
Ieder kind heeft zijn talenten en werkt op zijn of haar tempo.


De ene leerling heeft misschien wat meer uitleg nodig, de andere leerling gaat zich vervelen na een te lange uitleg. Daarom werken wij met het 3-sporenbeleid.

Dat wil ik zeggen dat ik start met een korte instructie (uitleg) van de lessen
(zowel van rekenen, taal, spelling en Ik Pen).

Na deze korte instructie zijn er leerlingen die al alleen verder kunnen (dit is spoor 1). 

Ondertussen maak ik enkele oefeningen samen met de rest van de groep.
Na deze oefeningen zijn ook deze leerlingen klaar om alleen verder te gaan (dit is spoor 2).

De kinderen die hier nog niet klaar voor zijn, blijven in een groepje met mij werken
 en we maken deze oefeningen samen (dit is spoor 3).

Uiteindelijk komen de drie sporen aan in het station,
maar elk op zijn eigen tempo en zijn eigen weg. 

Dit is ook zichtbaar in de klas (zie foto hieronder). 

Het kan zijn dat kinderen voor rekenen in de miniklas zitten,
maar uitblinken in taal of spelling en hier alleen werken. 

Ik word hierin begeleid door juf Maddy en juf Khadija, onze plusjuffen.

Zij komen in de klas intern werken met de leerlingen en begeleiden ze. 

We zitten in de startfase. We bouwen het rustig op en uiteindelijk is het
een meerwaarde voor de leerlingen en voor mij als juf.

Zo zijn we begonnen met wiskunde, dan is spelling erbij gekomen en vandaag schrijven. 

Als iedereen de methode goed onder de knie heeft, ga ik met 4 vakken door elkaar werken.

Ik ben hier een voorstander van omdat de leerlingen goed leren samen werken, samen leren.
Ze nemen hun leerproces in handen, leren keuzes maken in een veilig klasklimaat,
ondersteund door alle leerkrachten. 

Op deze manier gaan de leerlingen zich beter voelen en zijn ze gemotiveerder. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten