maandag 16 februari 2015

Ontdekken in onze ontdekhoek : schatgravers


De afgelopen twee weken ontdekten we rond het thema Schatgravers. 
De leerlingen van het eerste leerjaar mochten zelf schatten van thuis meenemen die we dan in onze schatkist verzamelden.







Onze ontdekhoek


De juf had een tekening bij. Dat leek op een schatkaart, maar het zag er toch iets anders uit.
De juf leerde ons dat dat een plattegrond was. Je moet de dingen tekenen hoe je ze vanboven zou zien. Daarom mocht iedereen eens op een hoge kast gaan staan. Als je dan een bank tekent, moet dat zonder poten, want die zie je van boven gekeken niet.





Dan mochten de leerlingen per twee schatten verstoppen en de andere leerling mocht ze begeleiden door warm of koud te roepen.






Een volgende opdracht was om een plattegrond te maken van onze speelplaats. Eens we dat gedaan hadden, had de juf nummers op de plattegrond geschreven. Wij mochten dan per groepjes naar die plaats gaan op de speelplaats en daar lag een geheime boodschap.










Als we vroeger klaar zijn met rekenen of taal, mogen we ook zelf ontdekken in de ontdekhoek. Dat is ook altijd leuk om te doen!




In de tweede week leerden we over zinken en drijven. De juf had allemaal voorwerpen meegenomen naar de klas.


Eerst mochten we in een groepje bespreken of het zou zinken of drijven en daarna mochten we het eens zelf proberen.   
















En ook in de knutselles maakten we piratenknutselwerkjes.
De juf had hoekjes met verschillende knutselwerkjes gemaakt zodat we zelf mochten kiezen wat we wilden maken. 
De mama van Matteo leerde de kinderen om buidelzakjes te maken. 



Een ander groepje maakte centen om in het buidelzakje te steken. 



Dit groepje maakte een papegaai. Eerst mochten ze deze inkleuren.



Dan mochten de leerlingen hun handjes in de verf steken en deze op hun blad neerzetten. Zo hadden de papegaaien mooie, gekleurde veren.





Het groepje kinderen van juf Sofie leerden piratenhoedjes maken.
De meeste leerlingen hadden zelfs tijd om meerdere dingen te knutselen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten